A Terasz-csoport:     | www.kertpont.hu | www.terasz.hu |
A kezdőlapra



"A sakk a logika művészete." 
hírek, cikkek
szövetségi hírek
ez történt...
e-mail interjúk
interjúk
archívum
kezdők
haladók
túrák
heti feladvány
a hét elemzése
csapatbajnokság
Budapest, 2003
cikkek, partik
történet
Bled, 2002
világbajnokok
KO-világbajnokok
magyar sakkozók
külföldi sakkozók
in memoriam
képzőművészet
új könyvek
humor
ajánlott linkek
fórum
keres - kínál
Kattintson ide a megrendeléshez!
Kattintson ide a megrendeléshez!

Sakkoktatás / Kezdők
A sakkjáték szabályai II.

Bevezetés:

A leckék két részből állnak. Az első részben az elsajátítandó ismereteket közlöm, a gyakorló feladatoknál pedig olyan feladatokat kapnak az olvasók, amelyek segítenek a megismert fogalmak jobb megértésében, begyakorlásában. A feladatok megoldása fakultatív, de erősen ajánlott. Főleg azoknak ajánlom, akik most ismerkednek először a játékkal - és szeretnék jól megtanulni azt. Mint minden tananyagra, erre is igaz, hogy csak megfelelő alapokra lehet építkezni!

Ismétlés:

Az előző leckében megismerkedtünk a sakktáblával. Megismerkedtünk a sakktábla geometriájával, megtanultuk a mező, a sor, a vonal és az átló fogalmát. Ebben a részben a sakkfigurákkal, vagy más néven bábokkal ismerkedünk meg. Megtanuljuk, hogy hogyan lép a király.

A bábok:
A sakkjátszma kezdetén mindkét játékos 16-16 világos (fehér) illetve sötét (fekete) bábbal rendelkezik. Ezek a következők:

Világos

Sötét

egy db király
egy db vezér
két db bástya
két db huszár
két db futó
nyolc db gyalog

A bábok közül a király, a vezér, a bástya, a huszár és a futó a tisztek. A tisztek a világos és a sötét alapsorán helyezkednek el, míg a sötét gyalogok a 7-ik soron, a világos gyalogok pedig a 2-ik soron.

A bábok alapállása a táblán a játszma kezdetekor a következő:

Sötét

a b c d e f g h
8 8
7 7
6 6
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1
a b c d e f g h

Világos

A játék menete:
Mindkét játékos felváltva lép oly módon, hogy minden alkalommal egy-egy lépést tesznek. A játszmát a világos bábok vezetője kezdi. (Kezdéskor is csak egyet léphet mindkét fél!) A játék addig folyik, amíg valamelyik játékos az ellenfele királyát meg nem mattolja. A játszma egyéb módon is befejeződhet, például nyertes az a játékos is, akinek ellenfele a játszmát feladta, vagy a játékosok döntetlenben is megegyezhetnek. (Erről később még bővebben lesz szó!)

A lépés:
Lépésnek egy báb egyik mezőről a másikra történő áthelyezését nevezzük. Általános szabály, hogy figuráinkkal olyan mezőre nem léphetünk, amelyen saját figuránk áll. Ha olyan mezőre lépünk, amelyen ellenséges báb tartózkodik, akkor azt a tábláról el kell távolítani (ütés) és a helyére a saját bábunkat kell tenni. Saját bábunkat leütni nem lehet! Nem lehet leütni az ellenséges királyt sem. Vannak speciális lépések is, mint például a sáncolás, a gyalogátváltozás és az úgynevezett "en passant" (menetközbeni) ütés - ezekkel később foglalkozunk.

A bábok menetmódja:

Király
A király tetszés szerinti irányban a szomszédos szabad mezőre léphet, feltéve, ha azt ellenséges báb nem támadja. A király ütésbe, azaz sakkba nem léphet! Az alábbi ábrán a világos király a d5, e5, f5, d4, f4, d3, e3 és f3 mezőkre léphet. A király jele: K (nagy K betű).

a b c d e f g h
8 8
7 7
6 6
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1
a b c d e f g h

A fenti állásban a király lehetséges lépéseit a következőképpen írhatjuk le:

Ke4-d5,
Ke4-e5,
Ke4-f5,
Ke4-d4,
Ke4-f4,
Ke4-d3,
Ke4-e3,
Ke4-f3

vagy rövidített írásmódban:

Kd5,
Ke5,
Kf5,
Kd4,
Kf4,
Kd3,
Ke3,
Kf3

Az alábbi állásban világos királyával a "d5", "e5" és "f5" mezőkre nem léphet, mert azokat ellenséges báb, a sötét király támadja.
Ugyanígy, a sötét király sem léphet a "d5", "e5" és "f5" mezőkre, mert azokat a világos király is támadja.

a b c d e f g h
8 8
7 7
6 6
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1
a b c d e f g h

A király a legfontosabb báb. Ha a királyunkat megmattolják elveszítjük a játszmát, ezért értéke felbecsülhetetlen. Ha a királyt megtámadják, azt mondjuk, hogy a király sakkot kapott. A sakkot mindig el kell hárítani, azaz olyan lépést kell tenni a táblán, hogy utána a király már ne álljon sakkban. Ha ilyen lépés nem lehetséges, akkor azt mondjuk, hogy a király mattot kapott. (A matt arab szó, jelentése: magatehetetlen; a király matt, azaz a "király magatehetetlen".) A sakkjáték célja az ellenfél királyának a megmattolása.

Gyakorló feladatok:

1. Sorolja fel, hogy milyen bábokkal játszák a sakkot!

2. Melyik báb a legfontosabb? Miért?

3. Sorolja fel, melyik mezőkön állnak alapállásban a világos gyalogok?

4. Sorolja fel, hogy az alapállásban mely mezőkön állnak a sötét tisztek!

5. Az alapállásban világos, vagy sötét mezőn áll-e a világos vezér? És a sötét vezér?

6. Mi a sakkjáték célja?

7. Hány világos és hány sötét báb van a sakkjátszma kezdetén?

8. Mely bábok a tisztek?

9. Az alapállásban milyen tisztek állnak a két nagyátlón?

10. Mit nevezünk lépésnek?

11. Mit nevezünk ütésnek?

12. Sorolja fel, hogy az alapállásban mely gyalogok állnak sötét színű mezőn!

13. Mikor mondjuk azt, hogy a király sakkot kapott?

14. Sorolja fel, hogy melyik mezőkre léphet a c6-on álló világos és az f5-ön álló sötét király!

a b c d e f g h
8 8
7 7
6 6
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1
a b c d e f g h

15. Sorolja fel, hogy az alábbi állásban mely mezőkre léphet, és mely mezőkre nem léphet a c6-on álló világos király!
Sorolja fel a c8-n álló sötét király lépéslehetőségeit is!

a b c d e f g h
8 8
7 7
6 6
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1
a b c d e f g h

Megjegyzés:

Amennyiben valamennyi kérdésre hibátlanul felelt, térjen át a következő leckére! Ha válaszai bizonytalanok, vagy úgy érzi, hogy több gyakorlásra van szüksége, vegye igénybe a konzultációt és kérjen további gyakorló feladatokat!



>> ESEMÉNYNAPTÁR
KEZDŐKNEK
- regisztráció -