A Terasz-csoport:     | www.kertpont.hu | www.terasz.hu |
A kezdőlapra



"A sakk a logika művészete." 
hírek, cikkek
szövetségi hírek
ez történt...
e-mail interjúk
interjúk
archívum
kezdők
haladók
túrák
heti feladvány
a hét elemzése
csapatbajnokság
Budapest, 2003
cikkek, partik
történet
Bled, 2002
világbajnokok
KO-világbajnokok
magyar sakkozók
külföldi sakkozók
in memoriam
képzőművészet
új könyvek
humor
ajánlott linkek
fórum
keres - kínál
Kattintson ide a megrendeléshez!
Kattintson ide a megrendeléshez!

Hírek, cikkek
A csapatbajnoki rendszer átalakítása
Kállai Gábor nemzetközi nagymester, a Magyar Sakkszövetség szakmai igazgatója kért meg az alábbi gondolatébresztő és vitaindító anyag közzétételére.

I. Nemrégen a következő, minket látszólag közvetlenül nem érintő híreket olvashattuk:
- a MOB közgyűlésén panaszkodtak a tisztségviselők, hogy a nagy cégek (MOL, MATÁV) kivonulnak a támogatói körből;
- a Fradi-futballbotránnyal kapcsolatban jelent meg, hogy a FTC azért nem kért rendőri biztosítást, mert ez bár kötelező lett volna, mégsem tudta fizetni.
Ezekkel a hírekkel kapcsolatban megjelent egy lista, hogy mely sportegyesületek szűntek meg, illetve kerültek bajba az utóbbi időben, ebből kiragadva néhány példa: Honvéd, Újpest, FTC, MTK, Dunaújváros, Vasas stb.

És akkor térjünk át a sakkozás világába! Mely sakkcsapatok szűntek meg vagy kerültek bajba az utóbbi időben, illetve korábban? A teljesség igénye nélkül: MTK, KGM, Szeged, Szolnok, Tungsram, Volán, BVSC, Postás, Spartacus.

Kik voltak a támogatóik? Többségében minisztériumok, nagy állami vállalatok, állami szervezetek.

Mi következik ebből? Az, hogy sok egyéb mellett megváltozott a sportfinanszírozás rendszere is. A közvetlen sportfinanszírozásból az állam gyakorlatilag kivonult. A minisztériumok, nagyvállalatok eltűntek a sportot támogatók köréből. Ez egy folyamat, amit mi nem tudunk megváltoztatni. De ehhez a folyamathoz megpróbálhatunk alkalmazkodni, ha megpróbáljuk a folyamat pozitív részét is megtalálni.

Mi ennek a folyamatnak a pozitív része? Az, hogy az állam a korábbi nagy csatornák helyett most sok kisebb csatornán, sok kisebb pénzzel, legfőképpen az önkormányzatokon keresztül, helyi döntésekre hagyatkozva ad pénzt a kultúrára és a sportra is. Tehát a sakkozás finanszírozása többnyire már most is az önkormányzatoktól elnyert pénzeken alapszik, és ezeket a kisebb forrásokat próbálhatjuk meg a jövőben még inkább kiaknázni.

Ahhoz viszont, hogy a sok kisebb forráshoz hozzájuthassunk, olyan kisebb egységekben kell gondolkodnunk, melyek az eddig megszokottnál kisebb forrásokat is fel tudnak használni. Az egységek, azaz a sakkegyesületek és a sakkszakosztályok méretét alapvetően a sakkcsapatbajnokság, illetve a csapatokban szükséges létszám határozza meg.

II. A fenti közgazdasági okfejtés alapozza meg a sakk csapatbajnoki rendszer átalakításának gondolatát, szükségességét. Az CSB átalakítására egy érdekes javaslatot szeretnék ismertetni, mely sok olyan mozaikot ötvöz, melyeket már hallhattunk korábban vagy láthattunk máshol Európában.

Tehát:
1) 3 országos szinten (osztályban) folyó CSB: NB I (1 csoport), NB IB (területileg felosztott 4 csoport), NBII (minden NB IB-s csoport alatt területileg elosztva 2 csoport, tehát 4x2 = 8 csoport);
2) Minden osztályban 12 csapat szerepel, minden csapatban 8 játékos: 6 felnőtt és két ifi, az NB I-ben 6 felnőtt, 1 hölgy és 1 ifi.
Ez összesen 13 csoport X 12 csapat X 8 játékos (tartalékok nélkül), ami összesen 1248 játékost sakkoztat. Ma a működő 9 csoportban 1296-an sakkoznak. A változás azonban megnöveli a csapatok számát, így figyelembe véve a szükséges tartalékokat, legalább ugyanannyi játékos kap majd játéklehetőséget, mint most.

Az elképzelés néhány szakmai, technikai részlete:

- A csapatok elsősorban csapatgyőzelemre játszanak, ami minden hétvégi meccs súlyát és izgalmát alaposan megnöveli.

- A 8 NB II-es csoportban a csapatkapitányok bírói vizsgát tesznek, és a hazai kapitány látja el a versenybírói feladatokat, mely az elektronikus óra és az additív játéktempó mellett sokkal könnyebbé válik.

A javasolt rendszer előnyei:
- sok kisebb helyi egyesület és szakosztály jöhet létre, melyek a helyi forrásokhoz kapcsolódva életképesek lesznek, miután a mostaninál jóval alacsonyabb költségvetésből működhetnek,
- néhány helyi játékos összefogva (esetleg 2-3 település együtt) már képes egy csapatot kiállítani,
- a nagyobb területi felbontású NB IB és NB II rövidebb utakat tesz csak szükségessé,
- az utazások megoldhatóak két személygépkocsival.

A változtatással kapcsolatos félelmek:
- A csapatlétszám csökkentésének az lehet az eredménye, hogy a csapatokból kikerülő sakktársaink elveszhetnek, legalábbis addig, amíg új szakosztályok nem alakulnak. Bár ha egy szakosztály több csapatot is indít, akkor ez a negatív hatás, (amíg fennáll, tehát a szükséges számú új csapatok létrejöttéig) kiküszöbölhető.
- Vajon meg van-e a több csapathoz szükséges személyi háttér: csapatvezetők, edzők, intézők?
- A mára kialakult helyzethez mindenki jól alkalmazkodik, a változás csak kockázattal és veszteségekkel járhat.

Néhány általános gondolat, alapigazság:
- a csapatbajnoki rendszer adja az egyesületek, szakosztályok létének alapját, így a csb rendszere a szervezett sakkozásunknak talán legfontosabb alapköve,
- az egyesületek és szakosztályok a magyar sakkozás gazdái, és így a felelősei is,
- a mostani csapatbajnoki rendszerünk elfogadhatóan működik, nincs szorító kényszer arra nézve, hogy gyorsan vagy kapkodva változtassunk.

III. Összegezve:

Először ismét ki kell hangsúlyozni, hogy nincs semmilyen azonnali pénzügyi vagy szakmai kényszer, mely ezt a változtatást rögtön szükségessé tenné. Mégis úgy látszik, hogy ez a változtatás igen sok jót ígér a magyar sakkozásnak. Egyrészt a körülöttünk már bekövetkezett változások miatt indokolt, másrészt pedig egy olyan kisebb egységekre épülő sakktársadalom alakulhat ki, mely jobban és gyorsabban tud reagálni az elkövetkező nagyobb és helyi változásokra is. Amin azt értem, hogy akár könnyebben tud egy kisebb csapat megszűnni és a szomszédos városban újjáalakulni, mint egy nagylétszámú és nagyköltségvetésű monstrum. És ami a legfontosabb: több ponton csatlakozik a társadalomhoz, és több társadalmi energiát (kapcsolatokat, segítséget, publicitást, együttműködést, pénzt) tud a magyar sakkozásba felszívni. Természetesen egyáltalán nem jön számításba, hogy ez a terv minden azonnali kényszer nélkül kényszerrel bevezetésre kerüljön. Viszont itt az ideje, hogy komolyan elkezdjünk beszélni arról, hogy hogyan reagáljunk a környezetünk változásaira, hogyan változzunk, hogyan változzon a csb. Az alapvető változások leghamarabb a 2004/2005-ös szezonban következhetnek be, de a realitás az, hogy alighanem legalább még egy év szükséges az átalakuláshoz. Természetesen csak ahhoz az átalakuláshoz, amit megbeszéltünk és a többségünk elfogadott.

Óriási dolog lenne, ha a saját szervezetünk, szervezeteink átalakítását tudatosan felvállalnánk azért, hogy még hatékonyabban, még modernebben és végső soron még biztosabban tudjunk alkalmazkodni, működni. Azért lenne ez példátlanul óriási dolog, mert kényszer nélkül tudnánk eljutni oda, hogy a már megszokott látszatbiztonságot feladva - és feladva a fokozatos anyagi hanyatlással való együttélés megszokását is- felvállalnánk egy olyan változást, melyet közép- és hosszú távon helyesnek tartunk.

Ez nagyon nehéz és nagyon felelősségteljes döntés, melyet nem kell elkapkodnunk, de nem húzhatunk a végtelenségig. És ami még fontosabb: ez egy olyan döntés, amit csak együtt hozhatunk meg. Tehát kérlek Titeket, hogy kezdjünk el komolyan, együtt gondolkodni erről a javaslatról!


Arra kérném a T. Olvasót, hogy amennyiben véleménye van a javaslattal kapcsolatban, ossza meg nemcsak a szakmai igazgatóval, hanem velünk is! A legérdekesebb elgondolásokat röviden ismertném a portálon! Véleményüket a következő E-mail címre küldhetik:
gyorgy.honfi@terasz.hu


>> ESEMÉNYNAPTÁR
KEZDŐKNEK
- regisztráció -