A Terasz-csoport:     | www.kertpont.hu | www.terasz.hu |
A kezdőlapra



"A sakk a logika művészete." 
hírek, cikkek
szövetségi hírek
ez történt...
e-mail interjúk
interjúk
archívum
kezdők
haladók
túrák
heti feladvány
a hét elemzése
csapatbajnokság
Budapest, 2003
cikkek, partik
történet
Bled, 2002
világbajnokok
KO-világbajnokok
magyar sakkozók
külföldi sakkozók
in memoriam
képzőművészet
új könyvek
humor
ajánlott linkek
fórum
keres - kínál
Kattintson ide a megrendeléshez!
Kattintson ide a megrendeléshez!

Hírek, cikkek
Megjelent a Sakkfutár 2003. évi 6. száma
Május negyedik hetében kaptam kézhez a színes, magyar sakkmagazin, a Sakkfutár 2003. évi 6. számát. A szokásos 36 oldal megint sok érdekes olvasnivalót kínál. Ebből ajánlanék a figyelmükbe néhány cikket a teljesség igénye nélkül.



A címlapon a felső képen Lékó Péter apósával Arshak Petroszjannal elemez, a bal alsó sarokban egy 1994-es archív kép látható Péterről és a jobb oldali képen Kaszparov ellen játszik a bledi sakkolimpián.

„A világranglista vezetőjét, a linaresi szuperverseny győztesét, a bledi sakkolimpián aranyérmes orosz válogatott éltáblását, Garri Kaszparovot 60 ország 321 szakírója és nagymestere a tavalyi esztendő legjobb sakkozójának választotta. A népszerű orosz sakklap, a 64 – Sahmatnoje Obozrenije 1995 óta „bábáskodik” a voksolás fölött, Kaszparov ötödször nyerte el az Oscar díjat. Nagyszerű sikerként első számú nagymesterünk, Lékó Péter a szavazáskor fölényesen a második helyet szerezte meg, éppen világbajnoki döntőbeli ellenfelétől, Vlagyimir Kramnyiktól hódította el a képzeletbeli dobogós helyezést. Lékó a dortmundi világbajnok-jelölti verseny megnyerésével kivívta a szakma elismerését, a dubai rapid Világkupán elért győzelme, a magyar csapattal megszerzett olimpiai ezüstérem is sokakat elkápráztatott, huszonheten a legjobbnak jelölték nagymesterünket. Polgár Judit az előkelő nyolcadik helyen végzett.” – ezekkel a gondolatokkal kezdi a „A szerkesztő üzenetét” Verőci Zsuzsa, a lap főszerkesztője. A sakk Oscar-díjról részletesebben is olvashatnak a „Kaszparové az Oscar-díj, Lékó második a szavazáskor” c. cikkben.

Negyedszer rendezték meg az orosz exvilágbajnok, a legendás Anatolij Karpov tiszteletére Pojkovszkijban (Oroszország) április 20-29. között a már hagyományosnak mondható nagymesterversenyt. A FIDE XVI-os kategóriájú versenyen 10-en indultak. „A Karpov-versenyen Szvidler a győztes!” a címe annak a cikknek, amelyben Verőci Zsuzsa részletesen is beszámol a küzdelmekről, táblázattal, elemzett partikkal.

A játszmaválogatásból engedjék meg, hogy külön a figyelmükbe ajánljam a Rublevszkij-Lputjan partit, Verőci Zsuzsa elemzésében. A parti megtekintéséhez kattintsanak az alábbi linkre:
Rublevszkij-Lputjan parti, Pojkovszkij, 2003


Érdekesnek ígérkezik az a megnyitáselméleti összefoglaló, amely a „Tehetség és Kurázsi” nagymester torna „terméséből” született és „Budapesten e2-e4 és a Szicíliai védelem volt a divat” címmel olvasható az újságban, de természetesen nemcsak a Szicíliai védelmű játszmákról szól.

Részlet az „Amikor a bírónak nincs szemüvege…” c. cikkből:
„A Nemzeti Csapatbajnokság hajrájában a 10.2 szabály rossz bírói alkalmazása miatt többször is óvtak a csapatok. A sort az NB I-ben a Paks-BEAC mérkőzésen történtek indították el, s az esetek jól mutatták, hogy a szabály hazai értelmezése nem mindig felel meg a nemzetközi gyakorlatnak. A Nemzetközi Sakkszövetség Kongresszusa a Quick Play Finish (gyorsított befejezés) szabályát, a 10.2-es pontot többször is módosította, de igazán megnyugtató változat nem született, hiszen nem is születhetett. A megoldást az elektronikus óra általános bevezetése, a bonusz idő jelentette (hazai viszonylatban jelentené!), amikor nincs lehetőség a döntetlen igényre, az idő, mint fontos tényező dönt. Jól kell gazdálkodni vele! Sokkal könnyebb lenne a helyzet, ha maguk a versenyzők jobban ismernék a szabályokat, illetve a versenybírók bátran felvállalnák a döntést, hiszen a szabály adta lehetőséggel, a halasztott döntéssel élve csak reménykedhetnek abban, hogy majd nem kell dönteniük. Túlzottan is egyszerű az a versenyzői felfogás, hogy (anyagilag) hátrányos helyzetben elhasználják a gondolkodási idejüket, 2 perc alá mennek, azt remélve, hogy elméletileg döntetlen végjátékban az igény után nem kell bizonyítani a védekezés helyes technikáját, inkább túllépik a gondolkodási időt. A bíró pedig megítéli azt a döntetlent, amely halasztott döntése miatt esetleg az állás alapján jogos. Különösen korcsoportos, ifjúsági versenyeken élnek ezzel a lehetőséggel, ebben edzőik is hibásak, akik nem magyarázzák el versenyzőiknek a szabályok adta lehetőségeket, a jogos igényeket. ” A cikk foglalkozik az előbb említett óvással, a versenybíróság állásfoglalását is közli. De nemcsak erről a sokat vitatott szabályról szól, hanem az előbb említett eset kapcsán részletesen foglalkozik a Paks-BEAC meccs 6. tábláján kialakult végjátékkal, amely egy bástya+futó a bástya ellen végjáték. Ez a típusú végjáték általában döntetlen, de számos nyerő állás is létezik, amely jó gyakorlati esélyeket kínál az erősebbik félnek. Verőci Zsuzsa néhány jó tanáccsal is szolgál a gyengébb félnek, hogy hogyan kellene védekeznie egy ilyen állásban, hogy tarthassa a döntetlent.

„Ivancsuk három év után nyert versenyt!” a címe a két helyszínen (Malmö és Koppenhága) lebonyolított XIII-as kategóriájú nagymesterverseny beszámolójának. A küzdelmes versenyen 10-n indultak és 27 parti dőlt el.

Barcza Gedeon: „A sakktábla titkai” című cikksorozatának 13-ik része a „Sok könnyűtiszt vezért győz!?” címet viseli.

A hazai hírek között a Szombathelyi Haladás VSE csapatbajnoki szerepléséről, terveiről olvashatunk Korpics Zsolttól a „Mindig szolid – Haladás VSE Szombathely” c. cikkben. Szigeti János írt a VIII. Máyer Jenő sakk emlékversenyről (Hódmezővásárhely) „Erdős Viktor a győztes” címmel. Az Ifjúsági Sakkfutárt Jakobetz László írta. Rövid hírek, interjúk mellett a Trónkövetelők sorozat 13-ik részében Boros Dénest ismerhetjük meg.


Honfi György


>> ESEMÉNYNAPTÁR
KEZDŐKNEK
- regisztráció -