A Terasz-csoport:     | www.kertpont.hu | www.terasz.hu |
A kezdőlapra



"A sakk a logika művészete." 
hírek, cikkek
szövetségi hírek
ez történt...
e-mail interjúk
interjúk
archívum
kezdők
haladók
túrák
heti feladvány
a hét elemzése
csapatbajnokság
Budapest, 2003
cikkek, partik
történet
Bled, 2002
világbajnokok
KO-világbajnokok
magyar sakkozók
külföldi sakkozók
in memoriam
képzőművészet
új könyvek
humor
ajánlott linkek
fórum
keres - kínál
Kattintson ide a megrendeléshez!
Kattintson ide a megrendeléshez!

Beszámolók / Magyar Bajnokság, 2003 / Magyar Bajnokság, 2003
Magyar Férfi Egyéni Bajnokság, 2003
Május 21-én befejeződött az 53. Magyar Férfi Egyéni Sakkbajnokság. Mint arról már beszámoltam, Almási Zoltán behozhatatlan előnyre tett szert, így a bajnok személye már eldőlt. Mégis maradt még izgalom bőven a 11 órakor kezdődött utolsó fordulóra, hiszen az ezüst és bronzéremre még hárman, Ruck Róbert, Portisch Lajos és Sax Gyula is esélyesek voltak. Elsősorban az ő játszmáik kerültek az érdeklődés középpontjába, de megválaszolásra várt még az a kérdés is, hogy a rossz formában versenyző Ács Péter el tudja-e érni a 50%-ot, vagy hogy Horváth Ádám, a rendező Csuti Hydrocomp SK legfiatalabb nagymestere tud-e partit nyerni a versenyen?

A Portisch Lajos-Almási Zoltán játszmánál sokan úgy vélték, hogy Portisch megpróbál majd nyerni Almási ellen, mások úgy gondolták, hogy gyors pontosztozkodás lesz a parti vége. Az utóbbi tábornak lett igaza.

Hajszálpontosan ugyanannyi lépésig tartott a Ruck Róbert-Varga Zoltán parti is, ahol szintén döntetlen lett az eredmény.


A Sax Gyula-Cao Sang parti

A másik három partiban komoly küzdelem alakult ki. Sax Gyula megkapta a lehetőséget, hogy győzelem esetén utolérje az előtte állókat. A Sax Gyula-Cao Sang játszma Francia védelmű parti volt. Sax a 8. lépésben Vd1-b1-t, a 9. lépésben Vb1-d1-t, a 10. lépésben Vd1-g4-et, majd a 11. lépésben Vg4-d1-t lépett. A manőver első olvasásra nem tűnik túl értelmesnek, de a vezérszárny lezárása után a vezér átment a királyszárnyra, hogy kikényszerítsen egy gyengítést. Kiegyenlített állásban kezdődött a középjáték. A 25-ik lépésben Cao – tőle szokatlan módon – gyalogáldozattal taktikai bonyodalmakat idézett elő. A gyalogáldozat után tisztáldozat is következett, amit azonban már nem fogadhatott el Sax, inkább ő is gyalogot áldozott, méghozzá kettőt. Az állás az időzavar után tisztult csak le, amikor is a kialakult 4 bástyás végjátékot döntetlenre adták. Ez a döntetlen egyben azt is jelentette, hogy Sax Gyula pontszámban nem tudta utolérni Ruck Róbertet és Portisch Lajost.


A Berkes Ferenc-Horváth Ádám parti

A Berkes Ferenc-Horváth Ádám partiban a paksiak 18 éven alul világbajnoka, Berkes Ferenc világossal mindent megpróbált Horváth Ádám ellen, aki ügyesen cserélgette a tiszteket a megnyitásban. A középjátékban Ádám a legjobban álló figuráját, a d5 huszárt is átcsoportosította, majd a 27. lépésben egy meglepő vezéráldozattal, amelyet nem lehetett elfogadni, megbontotta az anyagi egyensúlyt. Minőséget áldozott, amelyért végül is két gyalogot kapott. Hatalmas időzavarba került, a bonyolult állásban a vezéreket nem kellett volna lecserélnie és akkor jobb állást harcolhatott volna ki magának. Így, a kialakult végjáték lépésismétléssel, döntetlen eredménnyel ért véget.


Az Ács Péter-Gyimesi Zoltán parti

Az Ács Péter-Gyimesi Zoltán játszmában a Caro-Cann védelemben Ács Péter nem engedte, hogy a sáncoláshoz hozzájusson ellenfele. Ez még nem lett volna baj, ha a h8 bástya valahogyan másképp a játékba tudott volna avatkozni, de nem tudott. Ács Péter végig kvázi bástya előnnyel sakkozhatott, ami meg is hozta a győzelmet, a forduló egyetlen győzelmét számára a 42. lépésben.


Eredmények:

1. forduló 2003. május 12. 15:00
 Gyimesi - Horváth ½-½
 Almási - Ács 1-0
 Varga - Portisch 0-1
 Cao - Ruck ½-½
 Berkes - Sax 0-1
2. forduló 2003. május 13. 15:00
 Horváth - Sax 0-1
 Ruck - Berkes 1-0
 Portisch - Cao ½-½
 Ács - Varga ½-½
 Gyimesi - Almási ½-½
3. forduló 2003. május 14. 15:00
 Almási - Horváth 1-0
 Varga - Gyimesi ½-½
 Cao - Ács ½-½
 Berkes - Portisch 1-0
 Sax - Ruck ½-½
4. forduló 2003. május 15. 15:00
 Horváth - Ruck ½-½
 Portisch - Sax ½-½
 Ács - Berkes 0-1
 Gyimesi - Cao ½-½
 Almási - Varga 1-0
5. forduló 2003. május 16. 15:00
 Varga - Horváth ½-½
 Cao - Almási 0-1
 Berkes - Gyimesi ½-½
 Sax - Ács 0-1
 Ruck - Portisch ½-½
Szabadnap 2003. május 17.
6. forduló 2003. május 18. 15:00
 Horváth - Portisch 0-1
 Ács - Ruck 0-1
 Gyimesi - Sax ½-½
 Almási - Berkes 1-0
 Varga - Cao ½-½
7. forduló 2003. május 19. 15:00
 Cao - Horváth ½-½
 Berkes - Varga ½-½
 Sax - Almási ½-½
 Ruck - Gyimesi ½-½
 Portisch - Ács ½-½
8. forduló 2003. május 20. 15:00
 Horváth - Ács 0-1
 Gyimesi - Portisch 0-1
 Almási - Ruck ½-½
 Varga - Sax ½-½
 Cao - Berkes 0-1
9. forduló 2003. május 21. 11:00
 Berkes - Horváth ½-½
 Sax - Cao ½-½
 Ruck - Varga ½-½
 Portisch - Almási ½-½
 Ács - Gyimesi 1-0


Portisch Lajos
bronz
Almási Zoltán
arany
Ruck Róbert
ezüst

A bajnokság végeredménye:

Bajnok: Almási Zoltán (Bp. Honvéd) 7 ponttal,
Ezüstérmes: Ruck Róbert (Szombathelyi Haladás) 5½ ponttal (Bergere: 24,25),
Bronzérmes: Portisch Lajos (Csuti SK) 5½ ponttal (22,25),
4. Sax Gyula (Csuti SK) 5 ponttal,
5. Berkes Ferenc (Paksi Atomerőmű SE) 4½ ponttal (18,25),
6. Ács Péter (Paksi Atomerőmű SE) 4½ ponttal (17,25),
7. Gyimesi Zoltán (Miskolc) 3½ ponttal (15,75),
8. Cao Sang (Bp. Honvéd) 3½ ponttal (15),
9. Varga Zoltán (Miskolc) 3½ ponttal (14,5),
10. Horváth Ádám (Csuti SK) 2½ ponttal

Holtverseny esetén a körversenyeknél megszokott Berger-Sonneborn értékelés döntött. (Azon kedves olvasóim számára, akik nem ismerik ezt a számítást elmondom, hogy ezt úgy végzik, hogy a holtversenyes játékosoknál összeadják azon játékosok pontszámait, akik ellen a játékos nyert, majd hozzáadják azon játékosok pontszámának a felét, akik ellen döntetlent értek el. Aki a versenyen előrébb végzett játékosok ellen jobban szerepelt, annak a teljesítménye értékesebb, ezt számszerűen az ún. Berger is kifejezi.)


Egressy Péter: Forró nyár c. képe

Az ünnepélyes eredményhirdetésen Ambrus Zoltán, a Magyar Sakkszövetség főtitkára és Vértes Árpád Hévíz polgármestere adták át a díjakat. Zala megyében és ezen belül Hévíz városában is nagyon szeretik a sakkot, elismerik és tisztelik legjobbjainkat. Ezt igazolja az is, hogy a hévizi HUNGALÉRIA egy rendhagyó tiszteletdíjat ajánlott fel, Egressy Péter: Forró nyár című, neoexpresszionista képét Portisch Lajos olimpiai bajnoknak, többszörös világbajnok jelöltnek, 9-szeres magyar bajnok nemzetközi nagymesternek, Zala megye szülöttének sakkéletműve és sakkpályafutása előtt tisztelegve. Az alkotást Nagyné Balázs Ildikó, a HUNGALÉRIA társtulajdonosa adta át Portisch Lajosnak.



A megyei napilap, a Zalai Hírlap mai, május 22-i száma a címoldalon számolt be a Hévízen tegnap véget ért sakkbajnokságról. A cikk címe: „Győztest avattak”. A fényképen Portisch Lajos (3.), Almási Zoltán a bajnok és Ruck Róbert (2.) látható.

A játékosokat megkérdeztem, hogy hogyan értékelik saját és társaik teljesítményét a bajnokságon. A válaszokat a következő cikkemben Ön is elolvashatja!

Az 53. Magyar Bajnokság játszmáinak megtekintéséhez kattintson az alábbi linkre:
A bajnokság játszmái

A bajnokságról írt cikkek megtekintéséhez kattintson az alábbi linkre:
A bajnokságról írt cikkek




Honfi György


>> ESEMÉNYNAPTÁR
KEZDŐKNEK
- regisztráció -