A Terasz-csoport:     | www.kertpont.hu | www.terasz.hu |
A kezdőlapra



"A sakk a logika művészete." 
hírek, cikkek
szövetségi hírek
ez történt...
e-mail interjúk
interjúk
archívum
kezdők
haladók
túrák
heti feladvány
a hét elemzése
csapatbajnokság
Budapest, 2003
cikkek, partik
történet
Bled, 2002
világbajnokok
KO-világbajnokok
magyar sakkozók
külföldi sakkozók
in memoriam
képzőművészet
új könyvek
humor
ajánlott linkek
fórum
keres - kínál
Kattintson ide a megrendeléshez!
Kattintson ide a megrendeléshez!

Heti feladvány
Nehezednek a feladatok

A 3. feladat megoldása:

Az előző, 3. heti feladat megoldása nem okozott gondot olvasóinknak. A 3. feladat egy egylépéses mattfeladvány volt:

a b c d e f g h
8 8
7 7
6 6
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1
a b c d e f g h
Világos indul és 1 lépésben mattot ad


Látszólag világos csak egyetlen egy helyen, f7-en tud sakkot adni. De mit lépett utoljára sötét? A királyával nem léphetett sem g6-ról, sem g7-ről h7-re. (g6-on nem állhatott a király, mert akkor a két király üthette volna egymást, ami szabálytalan, ha pedig azt feltételezzük, hogy g7-en állt, akkor azt nem lehet megmagyarázni, hogy hogyan adott sakkot neki egyszerre az f6 és a h6 gyalog. Utoljára nem léphetett sem a g8 futó, sem a h8 bástya, sem az f7 gyalog. Marad az egyetlen lehetőség, a g gyalog. Csak g6-ról, vagy g7-ről kerülhetett g5-re, mivel f6-on és h6-on világos gyalog áll. A két eset közül a g6 mező is kiesik, hiszen akkor a világos király sakkban állt volna! Sötét utolsó lépése tehát nem lehetett más, mint g7-g5, amire lehetségessé vált az en passant, azaz menet közbeni ütés hxg6-tal. Ez a lépés mattot is ad, mert a g6 gyalog a 7. sori kötés miatt nem üthető és a futó az ütés következtében megvédte a h6 gyalogot!


Sok helyes megfejtés érkezett. A helyes megfejtők közül a jutalomkönyvet

Karácsony Zsolt (Debrecen)


olvasónk nyerte. Gratulálunk! A nyereménykönyvet (Schneider Attila: A MATTADÁS művészete) postán juttatom el számára!


A 4. feladat helyes megfejtői között Schneider-Erdélyi: Queen’s Pawn Opening Pseudo-Benoni c. megnyitáselméleti könyvét sorsolom ki.



A könyvet a Caissa Kiadó Kft. ajánlotta fel, köszönjük!






A 4. feladatban világos nyerhet:

a b c d e f g h
8 8
7 7
6 6
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1
a b c d e f g h
Világos indul és nyer


A kérdés mindössze annyi, hogy hogyan? Könnyítésül annyit elárulok, hogy világos eddig még sem a bástyájával, sem a királyával nem lépett. A feladat nem látszik könnyűnek, hiszen sötét terve egyszerű: Kb6-c6, majd Bb2-b8-d8-cal lenyerni világos gyalogját… Sötét ráadásul rendkívül leleményesen védekezhet, csak egyetlen lépéssorozattal nyerhet világos. Beküldendő az a lépéssorozat, amellyel világos nyerő állásra tehet szert (a döntő anyagi előnyt, vagy a védhetetlen mattot értjük ez alatt).

A megfejtéseiket a következő E-mail címre kérem küldeni: gyorgy.honfi@terasz.hu
Az E-mailnek a helyes megfejtésen kívül tartalmaznia kell a megfejtő nevét és postacímét is! A nyereménykönyvet postán küldöm el!

Beküldési határidő: 2002. december 22. 24.00 óra.


Honfi György


>> ESEMÉNYNAPTÁR
KEZDŐKNEK
- regisztráció -