|
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |

Bevezetés:
A leckék két részből állnak. Az első részben az
elsajátítandó ismereteket közlöm, a gyakorló feladatoknál pedig olyan feladatokat
kapnak, amelyek segítenek a megismert fogalmak jobb megértésében, begyakorlásában. A
feladatok megoldása fakultatív, de erősen ajánlott. Főleg azoknak ajánlom, akik most
ismerkednek először a játékkal - és szeretnék jól megtanulni azt. Mint minden
tananyagra, erre is igaz, hogy csak megfelelő alapokra lehet építkezni!
A sakkot két személy (csapat, csoport) játssza egy
sakktáblán a sakkfigurák, vagy más néven bábok segítségével. Ennek a résznek az
anyaga a sakktábla, a sakktábla részei, a sakktábla geometriája.
A sakktábla:
64 egyenlő méretű, négyzetalakú, váltakozó színű mezőből álló
tábla, amely 32 világos és 32 sötét színű mezőből áll. A mezők a táblán 8
sorban (soronként 8-8 mező) vannak elhelyezve. A játékosok a tábla két szemben levő
oldalánál foglalnak helyet úgy, hogy a balkezüknél sötét, a jobbkezüknél világos
színű sarokmező legyen. Az egyszerűség kedvéért a sötét bábukkal játszó felet
"Sötét"-nek a világossal játszó felet pedig "Világos"-nak fogjuk
nevezni.
|
A sakktábla geometriája:
A sakktábla 8 vízszintes sorból áll, amelyeket az arab számokkal jelölünk,
1-től 8-ig.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
 |
8 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
8 |
7 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
7 |
6 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
6 |
5 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
5 |
4 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
4 |
3 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
3 |
2 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
2 |
1 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
1 |
 |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Az ábrán a 6. sort jelöltem be. Minden
sor pontosan 4 világos és 4 sötét mezőből áll.
A sakktábla 8 függőleges oszlopból,
szakszóval vonalból áll, amelyeket az a, b, c, d, e, f, g, h betűkkel jelölünk.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
 |
8 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
8 |
7 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
7 |
6 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
6 |
5 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
5 |
4 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
4 |
3 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
3 |
2 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
2 |
1 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
1 |
 |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Az ábrán az "e" vonalat
jelöltem be. Minden vonal pontosan 4 világos és 4 sötét mezőből áll.
A sakktábla minden mezeje pontosan egy
soron és pontosan egy vonalon van rajta, ezért a mezőket a sakktáblán elfoglalt
helyzetük alapján nevezték el. Például az "a" vonalon az "a1",
"a2", "a3", "a4", "a5", "a6",
"a7" és "a8" mezők találhatók, míg az "5." soron az
"a5", "b5", "c5", "d5", "e5",
"f5", "g5" és "h5" mezők. Az alábbi táblán a
"c2", "d4", "f7" és "h3" mezőket jelöltem be.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
 |
8 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
8 |
7 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
7 |
6 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
6 |
5 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
5 |
4 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
4 |
3 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
3 |
2 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
2 |
1 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
1 |
 |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
A rézsút, sarkaikkal egymáshoz
kapcsolódó, egy egyenesbe eső mezőket átlónak nevezzük. Az átlók mindig azonos
színű (világos, vagy sötét) mezőkből állnak. Az átlók hossza változó, a
legrövidebb átlók 2 mezőből állnak, míg a leghosszabbak 8 mezőből. Az átlókat a
két végpontjukról nevezzük el. Például: az "e1-h4 átló" az
"e1", "f2", "g3" és "h4" mezőkből áll.
Természetesen az "e1-h4 átló" azonos a "h4-e1" átlóval. A két
leghosszabb átlót - amelyek 8 mezőből állnak - nagyátlóknak nevezzük. Az
"a1-h8 átló" a sötét nagyátló, a "h1-a8 átló" a világos
nagyátló. Az alábbi ábrán az "a1-h8" és a "d1-h5" átlót
jelöltem be.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
 |
8 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
8 |
7 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
7 |
6 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
6 |
5 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
5 |
4 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
4 |
3 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
3 |
2 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
2 |
1 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
1 |
 |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Gyakorló feladatok:
1. Milyen alakú a
sakktábla?
2. Milyen színű mezők
vannak a sakktáblán?
3. Mit jelent a sor és a
vonal kifejezés?
4. Az alábbi sakktáblán
jelölje be az "a", "c" és "f" vonalakat!
5. Az alábbi sakktáblán
jelölje be a "2.", az "5." és a "7." sort!
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
 |
8 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
8 |
7 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
7 |
6 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
6 |
5 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
5 |
4 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
4 |
3 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
3 |
2 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
2 |
1 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
1 |
 |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
6. Sorolja fel azokat a
mezőket, amelyeket az előző két feladatban
berajzolt vonalak és sorok
kijelöltek!
7. Jelölje be a fenti
ábrán az "a3", "b5", "c8", "e4", "g7"
és "h3" mezőket!
8. Hány világos és
hány sötét mező van a sakktáblán?
9. Hány világos és
hány sötét mező van egy sorban és egy vonalon?
10. Melyik a két
nagyátló?
11. Keresse meg a
sakktáblán az összes 2 mezőből álló átlót!
A sakktábla használata nélkül
próbáljon válaszolni az alábbi kérdésekre!
12. Milyen színű az
"e5", az "f3", a "d6" és a "c2" mező?
13. Soroljon fel
tetszőlegesen 5 világos és 5 sötét mezőt!
14. Melyik az a mező,
amelyik a sötét nagyátlón és az "f" vonalon is rajta van?
15. Sorolja fel, hogy
milyen mezőkből áll az 5. sor!
Megjegyzés:
Amennyiben valamennyi kérdésre hibátlanul
felelt, térjen át a következő leckére! Ha válaszai bizonytalanok, vagy úgy érzi,
hogy több gyakorlásra van szüksége, vegye igénybe a konzultációt és kérjen
további gyakorló feladatokat!
|
|
|
 |
 |
 |
|
 |
|